Elektrisch rijden

Een laadstation, ook wel een EV-oplader of elektrische voertuigvoedingsapparatuur (EVSE), is een apparaat dat elektrische stroom levert voor het opladen van plug-in elektrische voertuigen (inclusief hybrides, vrachtwagens en bussen). Deze worden op een voertuig aangesloten door middel van een auto laadkabel.

Hoewel batterijen alleen kunnen worden opgeladen met gelijkstroom, hebben de meeste elektrische voertuigen een ingebouwde AC-naar-DC-converter waarmee ze kunnen worden aangesloten op een standaard huishoudelijk stopcontact. Goedkope openbare laadstations met laag vermogen zullen ook wisselstroom leveren, ook wel “AC-laadstations” genoemd.

Om het opladen met een hoger vermogen mogelijk te maken, waarvoor veel grotere AC-naar-DC-converters nodig zijn, is de converter ingebouwd in het laadstation in plaats van in het voertuig. Het station levert de reeds omgezette gelijkstroom rechtstreeks aan het voertuig, waarbij de ingebouwde converter van het voertuig wordt omzeild. Deze staan ​​bekend als “DC-laadstations”. De meeste volledig elektrische automodellen kunnen zowel wissel- als gelijkstroom accepteren.

Oplaadtijd

De oplaadtijd hangt in principe af van de capaciteit van de batterij, de vermogensdichtheid en het oplaadvermogen. Hoe groter de capaciteit, hoe meer lading de batterij kan bevatten (analoog aan de grootte van de brandstoftank). Door een hogere vermogensdichtheid kan de batterij meer laadtijd/eenheidstijd accepteren (de grootte van de tankopening).

Hoger laadvermogen levert meer energie per uur. Een belangrijk nadeel van opladen met hoge snelheden is dat het ook het elektriciteitsnet meer belast. Dit kan eventueel een probleem vormen in de toekomst van elektrisch rijden.

Batterij capaciteit

De bruikbare batterijcapaciteit van een elektrisch voertuig van de eerste generatie, zoals de originele Nissan Leaf was ongeveer 20 kWh. Deze had een bereik van ongeveer 160 km. Tesla was het eerste bedrijf dat voertuigen met een groter bereik introduceerde, aanvankelijk met hun Model S met batterijcapaciteiten van 40 kWh, 60 kWh en 85 kWh. De 85 kWh batterij ging ongeveer 480 km mee. Plug-in hybride voertuigen hebben doorgaans een capaciteit van ongeveer 3 tot 20 kWh, met een levensduur van 20 tot 80 kilometer.

De elektrische voertuigen van tegenwoordig worden veelal met steeds grotere accu’s uitgerust waardoor de actieradius in rap tempo groter wordt.

Vind je dit artikel leuk?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Gerelateerde berichten